عطر سنبل عطر کاج

الان، در کمال صحت عقلی(!) می‌تونم بگم برای بار دوم به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم. بار اول وقتی بود که "همنوایی شبانه‌ی ارکستر چوب‌ها" رو خوندم. توضیح اضافه‌ای فکر نکنم لازم باشه. اما بار دوم (وقتی بود که اورانیوم رو غنی سازی کردیم؟ عققق) همین نیم ساعت پیش بود:
عصری تو کتاب‌فروشی امام وقتی داشتم جلوی قفسه‌ها این پا اون پا می‌کردم، آخه من هروقت می‌رم کتاب‌فروشی دستشوییم  می‌گیره،  چششم خورد به "عطر سنبل عطر کاج" و کتاب رو برداشتم و ورقی زدم. یادم آمد سایت بی‌بی‌سی چیزی راجع به این کتاب نوشته بود. اما از طرف دیگه بی‌بی‌سی اغلب به کتاب‌هایی می‌پردازه که یا یه جورایی سیاسی هستن یا تاریخی، موضوع‌هایی که هیچ علاقه‌ای بهشون ندارم. نگاهی به قیمت کردم: دوهزار تومان. و همون استدلال همیشگی: پول رو به این ندی به چی می‌خوای بدی؟ موقع پرداخت پول فروشنده گفت ظهر یکی آمده دنبال این کتاب،  هرچی گشتم پیداش نکردم. و حالا که ساعت دو شبِ و خوندن کتاب تموم شده نمی‌تونم خوشحالی‌مو از این‌که این کتاب الان دستِ من ِ پنهان کنم. در مورد این کتاب هم، مثل بقیه‌ی کتاب‌هایی که دوست دارم، فقط احساسم رو می‌تونم بیان کنم. و این‌که چقدر خوش‌حالم که نویسنده‌ی کتابی که دوستش دارم یک ایرانیِ. این رو هم باید اضافه کنم که من نه احساساتِ ملی دارم و نه مذهبی و احتمالاً تحت تاثیر این کتابِ که احساساتِ ناسیونالیستیم گل کرده و  برای بار دوم به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم! خب، فکر کنم به جای تمام این چرندیات می‌تونستم بنویسم:

خانم فیروزه جزایری دوما واقعاً مرسی!

پی‌نوشت: ببخشید، دیشب جَوزده بودم مشخصات کتاب رو نگفتم:
 ‌ کتاب یه جور بیوگرافیِ از یک دختر ایرانی مهاجر ِکه همراه خانواده‌اش، سی و هفت و هشت سالِ پیش به آمریکا مهاجرت می‌کنه. داستان از هفت سالگی نویسنده شروع می‌شه و تا چند سالِ اخیر ادامه داره. کتاب شامل خاطراتِ مستقلِ از همِ که با طنزِ عالیِ راوی روایت می‌شه. این کتاب رو فکر نکنم بشه جزو ادبیات مهاجرت شمرد چون کتاب اصلاً برای چاپ در آمریکا و به زبان انگلیسی نوشته شده. نمی‌تونم بگم این کتاب از نظر ادبی خیلی برجسته است. بیشتر جذابیتِ موضوع، تیزبینی و زبان ِ طنز ِ راویِ که باعث می‌شه مورد توجه قرار بگیره. در هرصورت من این کتاب رو به هزارتا از اون کتاب‌های به اصطلاح ادبی که نویسنده‌های داخلیِ خودمون می‌نویسند ترجیح می‌دم.
عطر سنبل، عطر کاج/فیروزه جزایری دوما/مترجم: محمد سلیمانی نیا/نشر قصه-۸۴/۱۹۲صفحه-قیمت ۲۰۰۰ تومان
+ نگاهی به کتاب عطر سنبل عطر کاج در بی‌بی‌سی (اگر این صفحه رو به خاطر فیلتر نمی‌بینید، همین‌جا بگید تا براتون ای‌میلش کنم)

نظرات 6 + ارسال نظر
هستی یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 10:10 ق.ظ http://chandganeh.blogspot.com

سلام! می‌تونین بگین داستان کوتاه یا یک داستان. من چیزی نخووندم راجع بهش و نشیدم. ممنون می شم

نه داستان و نه داستان کوتاه! توضیحات رو اضافه کردم.

تنهایی پر هیاهو یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 02:36 ب.ظ

سلام.ببخشید صفحه ای که email تون توشه باز نمی شه.می شه آدرس email تون را برام بفرستید.مرسی

دختری در پیاده رو یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:58 ب.ظ

اولا که حسابی تشویق شدیم به خریدن وخوندن این کتاب!
دوما میلتونو چک بفرمایید!
سوما ازینجا بیشوخی خوشم اومده!
پس امیدوارم برقرار باشه!

مرسی. منم امیدوارم!

دختری در پیاده رو سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 12:02 ق.ظ http://sidewalk.weblog.sh

ببخشید استاد!
این ای-میلتونو روزانه چک نمیکنید؟؟؟
من جواب همه چیز زود میدم و متاسفانه دلمم میخواد زود جوابام بیاد!...عجولم دیگه!...پوست این ساین این یاهو رو کندم!!!...

دختری در پیاده رو سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 02:27 ق.ظ

حضرت علی فرموده اگر کسی تو را یک کلمه آموخت تا ابد تو را بنده خود ساخته!...بابا این یک کلمه که هیچ ، عالمی نور آگاهی بود!!!...
وای خدا حالا از فردا باید بیفتم تو خیابون!...مسئله(!) هم که ماشالا زیاد ، هی آنالیز کنم تا راه بیفتم!!!...

آخ که اگه شما یک خانم محترم بودین الان چه هره کره ای راه انداخته بودیم!...
خدا رو شکر که نیستین!...این نصفه شبی!...
-------------------------
ولی آقا از شوخی گذشته در حق من پدری ، معلمی کردید!...
و برخورد شما در نوع خودش با این مبحث بسیار جنتلمنانه بود!!!...
ازین به بعد با خیال راحت میتونم بیام به نوشته ها و پست های خوبتون بپردازم!...

باز هم عالمی مهر و تشکر!

هستی سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:32 ق.ظ http://chandganeh.blogspot.com

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد